100 miljoner...

en tanke som ofta slår mig (o förmodligen många fler) är vad jag skulle göra om jag vann 100 miljoner. jag tycker om att ligga o drömma mig bort i denna fanatsivärld om kvällarna innan jag ska somna, mycket för att jag ofta har ruggiga insomningssvårigheter. detta beror inte på att jag har nå medcinska svårigheter och inte kan somna utan för att min hjärna är som mest aktiv om kvällarna. Ofta drabbas jag också av dödsångets och en rädsla att inte kunna finnas för mina barn också... jag är och har alltid varit en riktig grubblare och filosof vilket innebär att, efter jag fått barn och inte längre har tid att när som helst under dagen sätta mig ned och fundera, ofta sitter på kvällarna o grubblar eller filosoferar just innan jag ska sova! För att jag ska kunna bryta mina dåliga tankemönster jag då ibland får så brukar jag tänka på vad jag skulle göra om jag vann en stor summa pengar (innan jag fick barn funderade jag ALLTID på hur det skulle vara att ha en bebis i magen och hur jag skulle berätta för alla mina vänner o min familj om den glada nyheten).
 
om jag vann...
hmm, vad skulle man göra.
 
ja, familjen skulle ju få en del pengar såklart, speciellt syskonen. men alltså som jag skulle resa, åtminstone två gånger per år i minst en månad per gång...
 
pengar gör ju int elivet bättre, det gör en inte lycklig, kärlek står för den biten, men visst skulle det underlätta en hel del. vi bor ändå i ett samhälle som baseras på pengar och hur mkt du har. desto mer, desto mer kan du göra och uppleva. fick jag välja mellan urfattig, men ha min familj eller stenrik och inte ha dem så vore ju valet enkelt, men det skulle ju inte skada med en ansemlig summa pengar heller, haha!
 
 
det som är tråkigt är att så många drivs av pengar idag, vad är vi inte villig att göra för att få ta del av en liten summa...
 
personligen tycker jag pengar förblindar en, det driver samhället i konkurs för slutligen handlar allting om pengar, om vinst eller förlust idag... iaf inom samhället. är de tkonstigt? nej, vi behöve rju pengar för att överleva, men det handlar många gånger inte om att överleva utan om att ha mer, mer o åter mer... att erhålla status för den summa pengar man besitter. lika som att vara läkare är högre i rang än att "endast" vara undersköterska och jobba på ålderdomshem.... tycker det är förjävligt att vi blir insatta i fack o erhåller mer elle rmindre status för de yrken vi väljer att ägna vårt arbetsföra liv åt. jag kan säga att undersköterskor är mina idoler. de har ett tungt jobb, ett ansvarsfullt jobb. de är empatiska människor med ett enormt hjärta. det krävs en viss typ av person för att kunna ägna sitt liv åt att rå om de som befinner sig på åldern höst, ett tålamod och förmåga att ta skit från regeringen och kommunen. med detta menar jag att de är så fruktansvärt orättvist behandlade, de för slita och åter slita för att kunna ge en god omvårdnad till våra gamla, men de är underbemannade för att kunna utföra det jobb de är obligerade att göra. sen för de skit av media (om inlåsningar och liknande), men gör kommun något? NEJ! vad tror ni inlåsningarna beror på av de dementa? underbemanning, inte brist av välmening... klart man itne vill låsa in människor, men vad ska de göra? den som har ett problem med att förstå hur jag menar pratar ag gärna med o frmaför vad jag menar mer detaljerat. jag har arbetat på ålderdomshem i över 4 år och jag säger bara det, det är inte lätt när man vill finnas för alla och ge en fullgod omvårdnad, men man är 5 för lite på varje pass för att kunna göra det...
 
herregud, detta år något, som ni ser, som gör mig riktigt jävla upprörd alltså... är det så här vi ska ta hand om människor!? usch! ett drägligt liv som det står i lagen? inte ens det... fastän de som arbetar inom detta gör ett fantastiskt jobb, handlar inte om det... ne! Blir arg som F!
 
 
kvällens hjärta och stjärna i himlen går till alla inom äldreomsorgen och som arbetar för gamlas bästa, inte de få som beter sig som riktiga svin och utnyttjar och drar egna fördelar av de som är äldre... för dessa finns också!
 
ha en underbar fredagkväll!
 



«
«
«