en bra mamma, vad är det?

vad är en bra mamma, detta är något jag tänkt på mycket... vad gör oss bra vad gör oss dåliga!?
 
Enligt en amerikansk hushållsbok från 1950-talet ska en god hustru och mamma alltid ha middagen färdig när mannen kommer hem. Hon ska plocka undan leksaker, torka av bordet och säga åt barnen att vara tysta, så att han får lugn och ro. Hon ska inte ställa några frågor om vad han gjort under dagen – han är husets herre och gör alltid sitt bästa för att vara rättvis.
humpf? =) denna typ av man skulle, idag, inte direkt bli hyllad för sin jämställdhetssträvan... =)
 
 
njaaa, husmorsgrejen känns inte för mig.... =)
 
enligt psykologiguiden.se  kan  man eftersträva att uppfylla följande punkter för att vara en bra mamma...

1. Försök att inte ta på dig skuld när barnet går in i jobbiga perioder. Det är naturligt och utvecklande med trots och frustration. Det är inte ditt fel. Och det går över! 

2. Tala om som det är, även om det är svåra besked som skilsmässa eller sjukdom. Barn anar ändå och det är bättre att veta än att fantisera. 

3. Låt barnet vara litet när det behöver vara det. Ta barnets rädslor på allvar. Låt till exempel också ett stort barn sova i din säng utan att göra stor affär av det. 

4. Tala klart och tydligt om för barnet vad som gäller. Det är inte fel att våga sätta stopp, bli arg och hindra ett barn som är trotsigt och bär sig illa åt. Det är tvärtom viktigt, genom att ge motstånd hjälper vi barnet framåt i utvecklingen. 

5. Ge dig tid att prata med barnet, både om vardagligheter och om sådant som liv och död, godhet och ondska. Ta barnets funderingar och oro på allvar utan att vifta bort eller bagatellisera. 

6. Prata med andra föräldrar om föräldraskapet särskilt om du är orolig eller rådvill. Det kan hjälpa dig, men du kan också hjälpa andra. 

7. Acceptera inte att barnet säger elaka och föraktfulla saker till dig. Säg till barnet att sådant får du tänka men inte säga. 

8. Var taktfull. Använd inte ironi. Gör inte narr av barnet och lämna inte ut henne genom att tala om för andra vad hon sagt eller gjort om hon inte vill. 

9. Välj dina strider under stormiga perioder, även om du blir inkonsekvent ibland. 

10. Barn mår bra av att ta ansvar, men det ska vara lagom mycket.

 

dessa rader är geniala... visst är det detta som gör det fantastiskt att vara förälder... när man sitter ner och förklarar för sitt barn om saker o ting... när man blir arg tar man sig tid till att berätta varför man blev arg.... om man skriker och för dåligt samvete erkänner man sina fel för barnet.... när de trotsar och skriker stannar man upp, tänker efter och beslutar om striden är värd att ta. Man går inte in i något halvhjärtat, har man bestämt sig för att ta striden gör man det till 100%, ska man inte ta striden varöfr då påpeka?.... att man pussar sina barn, uppmärksammar deras tårar, stannar av mitt i städningen och ger dem en lekstund, låter dom grisa med maten, skrattar och gråter med dem, stöttar och förklarar, leker och tillrättavisar, ger en extra glass mitt i veckan ibland, tållter sig vara inkonsekvent ibland, men kommer alltid ihåg att vara uppmärksam på när våra små behöver oss....

 

jag vet inte vad som gör en bra förälder, det är olika, men jag vet att jag alltid gör mitt bästa och jag vet att jag är en pedagogisk mamma som sällan skriker i onödan... jag tycker vi mammor (kan inte tala för pappaor, men säkert är det samma för dem) är dåliga på ge oss själva beröm och klappa varandra och oss själva på axeln för det otroliga jobb vi gör med våra barn. jag är fasiken en bra mamma, hur vet jag det? jag ger mina barn kärlek, jag är aldrig våldsam mot dem, ja, jag säger ibland fel saker och höjer rösten i fel lägen eller rent obefogat, men jag kan erkänna mina fel, be om förlåtelse och visa migmänsklig för mina barn.... framförallt går det inte en enda dag utan att jag säger att jag älskar dem, verkligen krama rom dem och ger dem av min tid oavsett om det gäller att göra mat tillsammans eller rita... jag älskar mina barn såååååå såååååå såååååå mycket.

 

jag är en bra mamma för jag gör så gott jag kan! har du berömt dig själv idag!? =)

 

 




«
«
«