dag 18 - min favoritfödelsedag

jag har alltid hatat att fylla år. Många av mina födelsedagar har blivit besvikelser då inte anhöriga och kompisar har kommit överhuvudtaget och hälsat på mig (inte alla på en gång, men rätt många bortfall varje år ändå). När det gäller sådant så är det ju rätt känsligt, iaf för mig, trots att man självklart förstår att inte alla kan komma vid varje tillfälle man firar sin födelsedag, men allmänt har jag ofta varit lite besviken. HATAR VERKLIGEN ATT FYLLA ÅR! den dagen skulle lika gärna kunna snabbspolas förbi!
 Däremot älskar jag när andra fyller år, älskar att ge bort presenter =)

Tror inte jag har ngn favoritfödelsedag, men jag minns tydligt när jag fyllde 10 och fick en porslinsdocka som jag bara älskade (samlade på dem när jag var liten, hade väl  över 30 iaf).
Jag tycker mkt bättre om morsdag (nu förtiden iaf), jul, alla hjärtans dag och andra allmänna högtider. hatar att stå i centrum så där en hel dag, men samtidigt vill man inte bli bortglömd... haha, ja, är lustigt det där!

Då jag inte har någon favoritfödelsedag kan jag berätta om den värsta jag haft istället då dåliga minnen har en tendens att dröja sig kvar längre än bra, TYVÄRR!
var iaf min 17:de födelsedag och jag var fortfarande relativt nyinflyttad i stan (kommer ju från Gällivare) och hade inte direkt många vänner. Kommer ihåg att jag fruktade dagen för jag var så rädd att min "nya" vänner inte skulle tycka det var nog bra! Mamma och pappa hade lite dåligt med pengar just då, som de flesta familjer (såklart även vi) har då och då. Fyller ju år i början av januari och det är den värsta månaden på hela året pengavis. Julen har nyss varit och kostat en hel del och sen har nyårsafton med allt firande också dragit i plånboken en hel del... Iaf kämpade de ihop en hel del fika och annat smått och gott, var perosnligen rätt nöjd med vad som erbjöds. Dessutom fick jag ha allt i mitt rum då de bara var en 4-5 stycken som skulle komma. jag tyckte det skulle vara roligare att ha en liten "tjejträff" med surr och sådant samtidigt. Jag kommer ihåg att jag förberedde och donade på länge och väl innan mina "vänner" kom. Anledningen till att jag sätter situationtecken vid vänner är för att ingen av dessa personer är mina kompisar idag, ingenting annat. Iallafall kom dom hem till mig och jag kommer ihåg att jag tom. fick några presenter (bland annat en gurka med instuckna godisar och lite tior och sådant som "blomjord" (dessa egengjorda presenter var omåttligt populära en tid när jag var liten iaf). Blev förvånad och glad då jag itne väntade mig det. Vid ett illfälle skulle jag gå ut och hämta några glas i köket. Jag var vid rätt gott mod och tyckte dagen/kvällen ändå gick bra och var lättad jag varit så orolig i onödan.
När jag gick tillbaka till rummet hörde jag tjejerna viska, tyvärr viskde de så högt att jag hörde allt de sa... De sa att det här var det sämsta det varit på, ingenting av fikar var gott och allting var så tillgjort, det var tråkligt när de var tvungna att sitta inne i mitt rum bara (jag som tyckte det skulle vara mysigt) och sen sa de att de kastat bort pengar på att köpa en present till mig eftersom jag ändå bjöd på så äckligt fika!
Jag lovara tt det skar i hjärtat, jag känd emig så ensam och ledsen, så förödmjukad och arg. Jag visste ju att det int evar jätte mkt fika, men vi hade ju inte direkt mkt pengar heller just då och dessutom för att vara 5 perosner så var det ändå alldeles för mkt fika, är inte det ett tecken på den ouppskattande generation vi växt upp i så säg!
Det kanske verkar töntigt, men just då var jag otroligt sårbar... dessa perosner var mitt allra försök att skaffa vänner här i Piteå, vilket inte är lätt, för här är "gängen" sammansvetsade osm ingen annan stans. Helt sljukt alltså. Tog mig 6 år att finnna min första riktiga vän här i stan!


Bild från google

Iaf, det var en hemsk fördelsedag jag är glad är över....

nu ska jag sova! tjingeling!



Postat av: Ida Tallhed
2011-07-28 | 23:23:10 | http://idatallhed.se

ush.. fyfan! jag blir ju lessen av att läsa det. Fyfan va hemskt. jag känner verkligen känslan av hur fruktansvärt de ska ha känts! fyfan... :'(



sen är jag lessen över att jag hör till en av dom släktingar som inte varit så närvarande på din födelsedag. Kanske är det ingen ursäkt.. men jag gillar inte sånna grejer. har svårt att vara samlade alla och många samtidigt. de blir rörigt och mycket och jag håller mig hällre undan ..



jag är jätte lessen för det. och speciellt nu för jag vet att jag är en del av anledningen till att dina födelsedagar känst urkassa.. förlåt mig! jag älskar ju dig ändå... mest!

Postat av: Anonym
2011-07-29 | 17:17:18

Gud vad tråkigt!!! Jag tycker inte om födelsedagar, men jag har bara problem med att måsta stå i centrum.....



När man får läsa något sådant så ser man saker på ett annat sätt.... jag ska komma när du fyller år, vare sig du vill det eller ej!!!! För jag tycker om dig!! Kram Jana

Postat av: alskadevilja
2011-07-29 | 22:09:09

visst är det lustigt vad en blogg kan visa? =) man får fram känslor man aldrig annars pratar om =) ja, det var en furktansvärd födelsedag, jag var så ledsen och sårad.. de var ju de enda jag ände här och när mand essutom anstärngt sig så mkt för att det skulle bli bra... =)



Inte behöver du må dåligt, Ida... Det som varti har varit =) tommy därem,ot har d eint elätt, blir såååååå så besviken om hanglömmer eler inte anstränger sig presentmässigt o så för han känns som den som ska tänka på mig... förväntar mig bara det av honom, ingen annan. Kanske är jag skadad av att ha set tmamma alltid vara så ledsen när hon fyllt år, så besviken! kanske fäste sig i mig också...?



jana: ja, gör du det! är alltid trevligt med gratualtioner, o andra sidan skulle d eju itne skada om farsan ngn gång tog fingrara ur röven o hälsade på här, han har varit här inne en gång sedan vi flyttade in för näöstan 3 år sedna o då satt han bara i köket... han kom dessutom bara för att han skulle följa med oss till gve... sen har han läömnat en cykel här en gång också, men kom aldrig in... Hmmmmm! dålig stil! fast de vet han att ja tycker, torr jag då iaf!



tack för att ni kommenterat! =)



Kram

Postat av: Ida Tallhed
2011-07-29 | 22:45:16 | http://idatallhed.se

jo jag har också lidit hemskt med mamma faktiskt :( usch! <3



Pappa är inte den som är bra på att hälsa på direkt ;) Vet ju de av egen erfarenhet. coffe och jag (coffes lägenhet) bodde jui trappen brevid. Pappa stack in huvudet genom balkongdörren en gång och gav mig en cola som jag bad han köpa ;) hehe ... men men :P



Hoppas verkligen att din födelsedag nästa år blir den bästa <3 då har du vilj där också.


«
«
«