dag 9 - min tro

Min tro ligger i att jag tror det finns något som är större än oss alla, jag tror på andar och annat övernaturligt. Jag tror på den fria viljan, jag tror på mig själv och den genuina godheten i människor. Jag tror dock inte alla är goda och handlar därefter utan att vi har ett val att att vara goda. För vissa är det enklare än för andra beroende på uppväxt, erfarenheter och gener...
Jag tror att det är svårare att inte vara troende (religiös alltså) än att vara det. Att inte vara det innebär att vi inte bara ska finna oss själva, men vår tro... vår tro i livet och vad som händer efter döden. Att inte vara troende innebär en svårare väg då inga lagar eller liknanade säger hur vi ska bete oss eller göra för att hamna i himlen eller var vi nu vill komma. Det är enkelt att följa regler som är bestämda, men svårt att skapa sina egna där am  andå hanlar utefter vad som anses vara accepterat av andra och de i din närhet.
jag tor inte det är viktigt att vara som alla andra utan att de som verkar som alla andra accepterar dem som vill ta en annan väg. Jag tror att det viktigaste är att vi inte skadar för att nå våra egna mål eller fuskar för att få ett snabbt resultat. Det hållbara ligger i det vi kämpar för, brinner för och som vi verkligen vill åstadkomma.
Jag tror att den "gyllene regeln" som kommer från kristendomen; så som du vill bli behandlad själv skall du också behandla andra... är den bästa reglen som finns. Jag tycker itne heller att det är fel att behandla tro som smörgåsbord, man använder sig av det som passar en själv.... såsom Dalai Lama säger; Om det jag säger låter vettigt för dig, använd det, om inte, kasta bort det!
Dalai lama är också enligt mig den största ledaren i världen just nu och den vistate människan på jorden.
Jag anser att alla religioner, små och stora, och alla andra trosuppfattningar är okej så länge man inte sårar eller dödar andra för det man själv anser vara rätt. ALLA har ju rätt! Rätt för sig själv och varför har vi sådant behopv att få andra att tycka som oss? Spelar det någon roll den dagen vi ändå ska dö?
Tro handlar om, enligt mig, att skänka oss tröst, glädje och styrka i livet. Att redan veta, att vara religiös, tex. kristen är väl underbart isåfall. dessa människor behöver inte leta en egen sanning för de har redan en. Vad som händer efter döden har ingen betydelse i livet, men att ha en säker uppfattning och slippa frukta den är väl den största fördelen jag som har lite dödsskräck kan se med att vara kristen, jude eller muslim m.m

så vad tror jag på? Min eviga kärlek till Vilja, min egen förmåga att älska mig själv och andra och att jag nu och förhoppningsvis för alltid kommer älska tommy. Vad mer kan man och behöver man tro på? Allting är ständigt förändrande och så även jag... min tro förändras också! Dessa två, tre med den sista vilket mer är en förhoppning) är de saker jag vet att jag alltid kommer tro på!



Jag &  Vilja



Mina älsklingar! <3



Gumman i Amfiteatern, Pula, Kroatien.



I Kroatien på hotellrummet =)



Jag och Vilja myser i solnedgången i Kroatien



Underbara unge!!!!!!! <3



«
«
«