Dag 19 - detta ångrar jag

Det finns såklart saker jag ångrar, men helt ärligt är jag en av dem som anser att ånger är en onödig känsla! Vad tjänar det till om jag ångrar saker, de är ju redan gjorda och kan inte tas tillbaka.
Men visst jag ångrar att jag sårat människor i mitt liv, att jag behandlat folk illa, att jag inte gett personer en rättvis bild av mig själv vid vissa tillfällen, att jag talat när jag borde varit tyst eller tigit då någon behövt en röst vid sin sida, att jag inte tog saker i egna händer när det var nödvändigt eller la näsan i blöt när det inte var min sak att göra, att jag agerat dåligt och trampat på andra människor för att kunna gå min egen väg, att jag ljugit och att jag vid vissa gånger talat sanning.
Vem ångrar inte saker?
Är inte det viktiga vad vi väljer att göra av våra snedsteg/misstag eller vad man nu vill kalla dem!? Vi kan göra om dem eller lära av dem! Ibland gör jag om dem för det är en djupt rotad och dålig vana, men oftast lär jag mig och väljer att gå en annan väg som resulterar i ett annat resultat. Det är inte alltid resultatet blir bättre, men det blir alltid annorlunda och till slut finner man rätt väg för sig själv och de i sin omgivning!
Ånger är samma som att tycka synd om sig själv, samma känsla som fyller samma funktion (enligt mig). Det är nödvändigt ibland för att vi ska kunna ladda om batterierna och se framåt, för att vi ska utvecklas och lära oss, men känslan i sig gör ingenting bättre. Att gråta gör saken bättre, det tömmer om, ger oss en ny start och känslan vi har dämpas av tårarna som rinner.  
att tycka synd om sig själv och att ha ånger anser jag är ett sätt för hjärnan att tala om för oss att en förändring eller åtgärd måste sättas in. Vi har gjort något fel, men känslan i sig är totalt meningslös.. det krävs en handling för att få känslan att försvinna, iaf för mig =)


bild från google

Men även om det inte gör saken bättre att ha ångest eller tycka synd om sig själv så är det helvetes skönt att få göra det ibland, få ladda om, ta nya tag! Vem vill inte vara lite självömkande ibland?
Jag har ont, jag mår dåligt, jag är ledsen, varför händer allt mig, varför har vi inga pengar, varför kan inte jag få, varför ska alla andra ha, alla andra får ju, varför kan inte någon göra så för mig.. bla bla bla... tänk så mkt självömkan och ångest det finns, så mkt tid vi lägger ned på att befinna oss i det träsket, men gör det någonsin saken bättre? Inte egentligen... vi blir ju inte frisk eller vinner pengar eller får blommor för att vi tycker synd om oss eller ångrar något vi gjort. Vi får allt eller gör allt på grund av en handling, från oss själva eller någon annan...
jaja, de e mina tankar iaf, håll med eller inte det är lika roligt oavsett! <3
haha, jaja god natt på er alla!




«
«
«