Min stora passion

Alla som känner mig vet att jag, förutom inredning, ÄLSKAR att göra fotoböcker! Är verkligen ett brinnand eintresse! Vilja har redan fått 3 stycken och är bara 4 månader gammal, haha! Ne, men jag vet ju hur det är när man själv vill hitta några kort sedan man var bebis och ingenting är iordning och sällan vet man hur gammal man var på det specifika kortet. Bland annat skulle jag leta upp några kort här i dagarna för atts e om jag och vilja är lika varandra som barn, men det var ju nästan omöjligt att hitta ett kort när jag var i ungefär samma ålder. För övrigt fann jag att Vilja är mer lik min syster när hon var liten än hon är lik mig =)

Iallafall har jag gjort en fotobok till henne som jag döpt till "i väntan på min dotter". I den boken finns gravidbilder från v14 och de allra första bilderna som togs på henne efter hon blivit född =) Har också sktivit ned symtom jag hade och känslorna inför att bli mamma. Tanken är att den dagen hon själv ska ha barn om mååååååååååååånga år så ska hon kunna jämföra och så... jag frågade min mamma massor om hur hon mådd emed mig (eftersom det brukar vara ganska likt), men hon kom inte alls ihåg så mkt vilket jag tyckte var tråkigt. Jah tänkte då att om jag sktiver end allt i en fotobok så har alltid vilja den att titta i och jag behöver inte känna att jag itne komemr ihåg ngt, kan alltid kika i den och förfriska minnet =)
sen har jag satt ihop en bok som jag döpt "Liz Vilja Erica Roslin´s första 3 månader". Alla fina bilder jag har, har jag satt i den och skrivit vad hon gjorde, hur hon reagerade och hur gammal hon var. Alla värdefulla bilder på händer, fötter och första leendet med mera finns dokumenterade och sparade i en fin bok =) Den sista boken som jag nyligen knåpat ihop är hela hennes dopdag med presenter, gäster, fina ord och liknanade.
Ett bra tips är att scanna in bilder ditt barn gör och sätta i böcker så de kan visa sina barn och så vidare. Ett bra sätt att spara utan att behöva ha hela kylar och frysar fulla med teckningar.  det må vara gulligt, men ooo så plottrigt, haha!

jag har använt de flesta märken som tillhandahåller fotoböcker, men älskar fuji´s variant. Den har både färdiga teman om man känner att fantasin tryter såväl som helt blanka sidor att fylla med olika bakgrunder, ramar och cliparts. =) man kan sätt ain pratbubblor och variera stoleken på alla kort. man kan också (det här är det bästa) välja kort att ha på fram-och baksida av fotoboken. man behöver altså inte ha tråkiga enfärgade fram-och baksdor utan kan väljsa sina favoritkort att sätta där. =)
extrafilm.se har också en relativt bra variant, men däremot kan man itne sätta egna kort på fram och baksidorna av fotoboken då, vilket jag tycker är en "dealbreaker".  jag hjälper gärna till med ideér eoch liknande eller om ni behöver tips på hur ni ska sätta igång... =)
jag tycker det är så viktigt att göra något av alla fina bilder man tar, vad är annars poängen?
jo, ska också säga att fuji´s variant kan man antingen ladda hem om man vill arbeta off-line eller så kan man nyttja deras medlemssida som är gratis att gå med i... de sparar då alla dina objekt där i 60 dagar sedan du sist öppnade objeketet. på så sätt försvinner ingenting ifall din dator skulle krascha eller så. Jag utnyttjar den varienaten, alltså på deras hemsida och arbetar on-line helt enketl. är väldigt smidigt och det är också endast d'är det finns färdiga mallar eller teman att välja på.

ska också nämna att beroende på vad man vill ha för kvalitet på bilderna så kostar fotoböckerna mellan 145-900:-/st. 24 sidor är standrad, men man kan välja till fler sidor för mer pengar och ha upp till 64 sidor med kort.
jag tycker att deras briljant-serie är bäst, men den kostar också mer därför använde rjag bara den ifall det är stora böcker jag gör med många sidor. tillexmepel använde jag den när jag gjorde en fotobok av vårt bröllop. =) Finns också ett stort utbud av storlekar på böckerna och de minsta kan jag tycka är bra till att tex förvara barnens teckningar och liknande =) Dopboken jag gkort åt vilja hat jag gjort i deras vanliga kvalitet och med 24 sidor, dne kostar då 198:- vilket jag iaf tycker är väldigt överkomligt. bröllopsboken kostade 1000:-, men då inväntade jag en rea-period och beställde den för 500:- istället. ibland har de massrabatt också, att om man handlar tre får man en gratis (sällan, men ibland) och då brukar jag spara de böcker jag äör klara me doch invänta bättre priser... =)
bara ett tips om man int ebehöver boken omedelbart!
tycker också att de är väldens bästa present till mormor/morfar/farmor/farfar =) Det är högt uppskattat =)

Nu ska jag int ill stan och handla mat och maskindiskmedel... ikväll kommer min moster och hennes man kent hit, vi ska grilla och bara ta det lugnt tillsammans här hemma =)
ha en br akväll!


Postat av: Ida Tallhed
2011-04-16 | 03:14:46 | http://idatallhed.se

ja, vilja är faktiskt ganska lik mig när jag var bäbis. jag hoppas att hon slipper vara lik mig när hon är 23 ;) haha, nejdå! men hon är verkligen söt den lilla prinsessan <3



Jag skulle också vilja göra fotoböcker :D brukar ibland gå in och göra de på internet utan att beställa hem dom :P så fort vi har stadig ekonomi så blir det fotoböcker för hela slanten ;)

Postat av: Linda
2011-04-16 | 15:52:50

ja, fotoböcker e de bästa alltså.. mega roligt =) Kul du ringde igår. Vi får prata mer en annan dag, hade ju främmande o så! E int eofta vi har det så... pöss

Postat av: Ida Tallhed - [ B L OG G D E S I G N ]
2011-04-17 | 01:28:26 | http://idatallhed.se

ja men det är lugnt. undrade hur ni mår och så. Men de finns fler dagar att kunna prata =) älskar dig sis!


«
«
«